Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Prijavi korupciju
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Lex specialis uvek štetan

Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija izjavio je da je u vezi sa izložbom EXPO 2027, osim netransparentnosti "problem i to što za nabavke EXPO preduzeća nema mogućnosti pravne zaštite“.  „Stepen transparentnosti (u vezi sa lex specialisom i onim što je do sada izragađeno i što je planirano da se izgradi) je svakako manji nego kada bi se primenjivale isključivo redovne procedure iz zakona koji imamo. Tzv. lex specialis - a ovo je samo jedan od njih, je uvek štetan za pravni poredak. Prvenac, kada je reč o ovoj vlasti, bio je projekat Beograd na vodi za koji je donesen poseban zakon i to...

Ugovor za Prokop još štetniji nego što se mislilo

Nove informacije pokazuju da je nezakoniti ugovor o izgradnji zgrade beogradske železničke stanice bio još štetniji nego što je ranije izgledalo Planirana nabavka radova radi ojačanja peronskih greda na Prokopu („Beograd – centar“)[1], pokazuje da će država snositi dodatne troškove kako bi železnička stanica bila bezbedna za korišćenje. U proteklih šest godina država je, u zamenu za izgradnju stanične zgrade, ustupila privatnom partneru zemljište čija je komercijalna vrednost, prema najskromnijim procenama, bila u tom momentu 3,5 puta veća od vrednosti javnih radova[2]. Ovi dodatni troškovi su mogli da obuhvaćeni obavezama privatnog partnera da je kvalitet armature proveren ranije. Koliko će oni...

Radiće se rekonstrukcija stanice Prokop zbog pojave pukotina: Ugrađena znatno manja armatura od projektovane

Infrastruktura železnice Srbije dobila je krajem maja lokacijske uslove za rekonstrukciju peronskih greda na železničkoj stanici „Beograd Centar“ poznatoj i pod nazivom Prokop. Na gredama su se, kako se navodi u dokumentaciji, na sredinama raspona u donjoj zoni pojavile prsline – pa je neophodno da se ojačaju, objavio je Forbs.. „Na peronskim gredama železničke stanice Beograd Centar na sredinama raspona uočeno je da je došlo do pojave prslina u donjoj zoni. Na osnovu ispitivanja koje je uradio institut IMS iz Beograda, došlo se do zaključka da je armatura u tim gredama znatno manja od projektovane“, navodi se. Nakon ispitivanja urađene su naknadne...

Loš predlog za nabavke medijskih usluga

Predložene izmene Zakona o javnom informisanju i medijima neće sprečiti zloupotrebe kod nabavke  medijskih usluga i oglašavanja javnog sektora. Odredbe o nabavkama medijskih usluga treba da budu preformulisane i jasno napisane, ocenila je Transparentnost Srbija, povodom rasprave o paketu hitnih izmena zakona u Skupštini Srbije. TS je ulazala da je Vladabez prethodno održane javne rasprave predložila izmene Zakona o javnom informisanju i medijima, a da Skupština planira da ove izmene usvoji u hitnom postupku, što se pravda ispunjavanjem obaveza u procesu evropskih integracija. U okviru dopuna Zakona Vlada prvi put predlaže rešenje za oglašavanje javnog sektora i nabavke drugih medijskih usluga. Ova...

Tajna „mere upozorenja“

Agencija za sprečavanje korupcije, nadležna da vrši kontrolu finansiranja kampanje i postupanja javnih funkcionera u kampanji do ovog poslednjeg dana pred „izbornu tišinu“ za Zaječar i Kosjerić je utvrdila jednu povredu zakona. Ili je makar samo ta jedna poznata. Postoji mogućnost da je direktor Agencije izrekao neku meru funkcioneru (npr. Bošku Ničiću, gradonačelniku Zaječara, po prijavi koju je Transparentnost Srbija podnela još 28. aprila), ali će ona (možda) biti objavljena tek za nekoliko nedelja ili meseci, kada se završi žalbeni postupak. Kad je već doneta ta jedna odluka red je da joj posvetimo pažnju – slučaj je zanimljiv na više nivoa, kako za pravnike...

Zaječar i Kosjerić – kampanja i zloupotrebe bez kontrole

Dok najviši zvaničnici Srbije u susretima sa predstavnicima evropskih institucija obećavaju ispunjenje ključnih preporuka ODIHR, u kampanji za izbore u Zaječaru i Kosjeriću vlast radi direktno suprotno tim preporukama, ali i postojećim zakonima. Glavni razlog je pasivnost ključnih organa koji bi trebalo da obezbede makar primenu onih pravila koja već postoje – javnog tužilaštva, Agencije za sprečavanje korupcije i REM. Dodatno, za ove politički važne lokalne izbore, za razliku od onih iz juna 2024, ODIHR nema posmatračku misiju. Najočigledniji primeri zloupotrebe resursa države i lokalnih samouprava za promociju izbornih lista iza kojih stoji aktuelna republička i lokalna vlast tiču se izvođenja...

Ova funkcionerska kampanja ogoljenija nego prethodna

U suštini se ništa nije promenilo od prethodnih izbora. Možemo reći da je ova funkcionerska kampanja u Zaječaru i Kosjeriću još ogoljenija nego što je bila ona prethodna, ocenio je Nemanja Nenadić iz Transparentnosti Srbija. "Mi smo 2021. godine, kada su takođe bili izbori u Zaječaru i Kosjeriću, izmerili tada da je intenzitet poseta ministara u te dve opštine bio oko 40 puta veći nego u doba kada nije bilo izborne kampanje u tim mestima i to vidimo i sada", izjavio je Nenadić u emisiji "Studio Live" na N1. On je naveo i jedan "tipičan primer" funkcionerske kampanje juče u Zaječaru. "Juče je u Zaječaru...

JKP „Čistoća“ iz Novog Sada nudi novac na tenderu da drugi rade njen posao

Javno komunalno preduzeće „Čistoća“ iz Novog Sada raspisalo je javnu nabavku za usluge čišćenja, sakupljanja i selektovanja otpada, procenjene vrednosti 250 miliona dinara (oko 2,1 milion evra), piše Nova ekonomija. Posao uključuje čišćenje javnih površina metlom, sakupljanje otpada i utovar u kamion ili kontejner, uklanjanje otpada iz posuda za otpad, sakupljanje kabastog i građevinskog otpada… Nakon završetka postupka javne nabavke, sa izabranim ponuđačem biće potpisan okvirni sporazum na period od jedne godine, navodi se u tenderskoj dokumentaciji. Po zaključenju okvirnog sporazuma „Čistoća“ će izdavati i dostavljati izabranom pružaocu usluge pisane narudžbenice, u kojima će ga obavestiti o svojim potrebama. Ove narudžbenice „Čistoća“ će izdavati...

’’Duple’’ funkcije nisu ustavno pravo

Saopštenje za javnost:

 

 

’’Duple’’ funkcije nisu ustavno pravo

Transparentnost – Srbija izražava čuđenje zbog odluke Ustavnog suda da privremeno obustavi „izvršenje pojedinačnog akta ili radnje koja je preduzeta na osnovu odredaba člana 82 Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije“. Smatramo da ocena Ustavnog suda prema kojoj se zbog napred citirane odredbe zakona „osnovano postavlja pitanje jednakosti pravnog položaja svih lica na javnim funkcijama“ nije dovoljno uverljiv za suspenziju njene primene.

 

Naime, norma Zakona o AZBPK koju su osporila tri poslanika vojvođanske skupštine nalagala je zatečenim „duplim“ funkcionerima da između 1. januara i 1. aprila 2010 svoju situaciju razreše tako što će se po svom izboru odreći svih funkcija osim jedne i o tome obavestiti Antikorupcijsku agenciju. S druge strane, za funkcionere kojima je mandat počeo nakon 1. januara važi režim u kojem je vršenje više funkcija istovremeno dopušteno samo uz prethodno odobrenje Agencije. Očigledno je da primenom člana 82 zakona na kojem insistira Agencija, ne bi bila uspostavljena nikakva vrsta nejednakosti između dve pomenute vrste funkcionera. Do toga ne bi došlo jer su i pomenuti vojvođanski poslanici i svi drugi koji se nalaze u sličnoj situaciji mogli podneti ostavke na funkcije gradonačelnika a zatim zatražiti odobrenje od Agencije da se kandiduju za ta mesta.

 

Krajnje je neuobičajeno da se kao neravnopravni smatraju oni funkcioneri koji su, makar u toku prva tri meseca ove godine, legalno imali više prava od svojih kolega, a koji bi, da su ispunili svoju zakonsku obavezu iz člana 82 Zakona o Agenciji, sada sa njima bili jednaki. Još je neobičnije što se i dupli funkcioneri pri osporavanju i Ustavni sud u odluci o obustavi izvršenja pozivaju na član 21 Ustava koji garantuje jednakost pred zakonom i zabranu diskriminacije, budući da je upravo primenom člana 82 Zakona o Agenciji ta ravnopravnost među funkcionerima trebalo da bude uspostavljena.

 

Transparentnost – Srbija

 

Beograd, 21. maj 2010.

 

 

 

Ustavni sud je na 20. Redovnoj sednici odlučio o 65 predmeta, u predmetima VIIIU - 102/10 i  VIIIIU - 160/10 je odložio razmatranje, a u predmetu Už- 616/08 nije doneo odluku

 

I U predmetima ocene ustavnosti zakona, Ustavni sud je :

- obustavio izvršenje pojedinačnog akta ili radnje koja je preduzeta na osnovu odredaba člana 82 Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije ("Službeni glasnik RS", broj 97/08) koje propisuju da je funkcioner koji obavlja više javnih funkcija na dan početka primene ovog zakona, dužan da se u roku od 90 dana od dana početka primene ovog zakona  izjasni koju će javnu funkciju vršiti i dalje, i da izjašnjenje dostavlja Agenciji, jer je ocenio da se, u kontekstu sa odredabama člana 28 istog zakona koje uređuju zabranu, odnosno uslove dopuštenosti istovremenog vršenja  javnih funkcija ,  osnovano postavlja pitanje jednakosti pravnog položaja svih lica na javnim funkcijama, a time i pitanje saglasnosti osporenih odredaba Zakona sa odredbama člana 21 Ustava koje garantuju jednakost svih pred Ustavom i zakonom i zabranjuju  diskriminaciju po bilo kom osnovu, a  da bi,  izvršavanjem osporene odredbe Zakona,  mogle nastupiti neotklonjive štetne posledice. Sud je dostavio Narodnoj skupštini na odgovor u smislu člana 33 Zakona o Ustavnom sudu, predlog za ocenu ustavnosti odredaba člana 82 Zakona o agenciji za borbu protiv korupcije. (predmet IUz-849/10)

Zakon o Agenciji za borbu protiv korupcije

Član 28 (samo stavovi 1 i 2)

Funkcioner može da vrši samo jednu javnu funkciju, osim ako je zakonom i drugim propisom obavezan da vrši više javnih funkcija.

Izuzetno od stava 1. ovog člana, funkcioner može da vrši drugu javnu funkciju, na osnovu saglasnosti Agencije.

Član 82

Funkcioner koji obavlja više javnih funkcija na dan početka primene ovog zakona, dužan je da se u roku od 90 dana od dana početka primene ovog zakona izjasni koju će javnu funkciju vršiti i dalje.

Izjašnjenje iz stava 1. ovog člana funkcioner dostavlja Agenciji.

Član 83

Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije", a primenjivaće se od 1. januara 2010. godine.

Vesti