Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Sa tri na 16 miliona evra: Zašto su poskupeli radovi na Železničkoj stanici Novi Sad?

Predračun za radove na Železničkoj stanici u Novom Sadu, koji je objavila Nova ekonomija, pokazuje da je ukupna vrednost radova na zgradi sa spoljnim uređenjem prvobitno procenjena na oko tri miliona evra. Postavlja se pitanje kako je cena u međuvremenu narasla na 16 miliona evra, kako je rekao nedavno uhapšeni bivši ministar Goran Vesić. U vreme kada je sa Kinom potpisan ugovor o finansiranju celog projekta pruge, predračun za Železničku stanicu nije ni postojao. Dakle, najpre je ugovor sklopljen na jedan iznos, pa je tek posle napravljen predračun za radove na stanici, pa je na kraju i ta procena premašena, i...

Ne postoji osnov za tajnost ugovora o rekonstrukciji novosadske železničke stanice

Informacije o radovima koji su izvedeni pri rekonstrukciji novosadske železničke stanice, o ceni koja je za to plaćena i izvođaču radova, ni po jednom osnovu se ne mogu smatrati tajnim. Objavljivanje tih informacija ni na koji način ne može da ugrozi istragu o odgovornosti za urušavanje nadstrešnice i smrt 14 građana.    Ni sedam dana posle tragedije na novosadskoj železničkoj stanici, državni organi Srbije nisu predočili građanima dokumente o tome šta jeste bilo predmet radova tokom trogodišnje rekonstrukcije te zgrade, koliko je za te radove plaćeno i ko je radove izvodio. Kao navodna prepreka za objavljivanje informacija pominje se „odsustvo saglasnosti kineske...

Objavljena knjiga preporuka Nacionalnog konventa o EU

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji objavio je Sažetak Knjige preporuka za 2024. godinu. Ova redovna godišnja publikacija predstavlja najsveobuhvatniji pregled stanja pregovaračkog procesa Srbije u godini u kojoj se navršila puna decenija od zvaničnog početka pregovora između Srbije i Evropske unije i nastala je doprinosom više stotina članica Nacionalnog konventa, najveće mreže organizacija civilnog društva u Srbiji. Knjiga preporuka 2024. je odraz realnosti u koju je dospeo evropski put Srbije, pre svega činjenice da Srbija od kraja 2021. godine nije formalno napredovala u pregovaračkom procesu. Dve i po godine od početka rata u Ukrajini, Srbija i dalje sedi na klackalici hvatajući se...

Radna grupa za izborni proces ponovo će tražiti od MUP-a informacije o biračkom spisku

Članovi Radne grupe za unapređenje izbornog procesa danas su odlučili da od Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP) ponovo traže informacije o biračkom spisku da bi mogli da obuhvate sva pitanja od značaja za njegovu reviziju u skladu s međunarodnim preporukama. Predsedavajući te radne grupe Nemanja Nenadić je agenciji Beta kazao da su te informacije tražene u maju, kao i nedavno, posle prošle sednice, ali da nisu dobijene. On je kazao da je predložio dnevni red koji je sadržao predloge za izmene i dopune Krivičnog zakonika i Zakonika o krivlčnom postupku zbog sadržine izmena i dopuna tih zakona koje je Ministarstvo pravde ponudilo na...

Nenadić: Najteži oblici korupcije se događaju kada se pravila prilagođavaju nečijem interesu

Najteži oblici korupcije su oni koji se događaju da bi se pravila prilagodila nečijem interesu, rekao je Nemanja Nenadić iz organizacije "Transparentnost Srbija" o donošenju zakona pod uticajem korupcije. „Doneli smo mnogo takvih zakona, samo je tu problem što se tu neki interesi koji su bili skriveni ne mogu odmah prepoznati nego tek kasnije, a nekad je očigledno“, izjavio je Nenadić u emisiji „Među nama“ na TV Nova. Govoreći o zakonima, Nenadić je ukazao i na praksu da u Srbiji imamo zakone koji se donose samo za jedan projekat. „Imate ovaj zakon koji je donet za projekat ‘Beograd na vodi’ znači čak i...

Komentar koalicije prEUgovor na Reformsku agendu Vlade Srbije u oblasti „Osnove”

Vlada Srbije usvojila je na sednici 3. oktobra Reformsku agendu, plan mera koje će preduzeti u narednih nekoliko godina kako bi ostvarila pristup fondovima iz Plana rasta Evropske unije za Zapadni Balkan. Reformska agenda je potvrđena na nivou EU 11. oktobra, čime se omogućava prvi transfer sredstava pre kraja godine. Reformska agenda sadrži 98 mera u četiri prioritizovane oblasti, među kojima su, na insistiranje EU, i Osnove (Klaster 1). Štaviše, jedan od posebnih ciljeva Plana rasta je „dalje jačanje osnova na kojima počiva proces proširenja, uključujući vladavinu prava i osnovna prava, funkcionisanje demokratskih institucija...” U skladu sa pristupom „osnove na prvom...

Produžiti javnu raspravu o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika i Zakonika o krivičnom postupku

Radna grupa Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji (NKEU) za poglavlje 23 poziva Ministarstvo pravde da produži javnu raspravu do kraja godine o Nacrtima Zakona o izmenama i dopunama Krivičnog zakonika i Zakonika o krivičnom postupku koji su javnosti postali dostupni 27. septembra uz obaveštenje o trajanju javne rasprave u periodu 1. oktobra do 1. novembra 2024. godine. Trajanje javne rasprave u minimalnom zakonskom roku, o dva zakona od sistemskog značaja za funkcionisanje pravosuđa i osnovna ljudska prava nije srazmerno obimu i značaju predloženih izmena. Posebno ističemo da su oba nacrta od strane radnih grupa pripremana duže od tri godine, a da...

Bez konkretnih rešenja na sastanku Radne grupe za izborni proces

Radna grupa za unapređenje izbornog procesa razmatrala je u ponedeljak izmene i dopune Zakona o jedinstvenom biračkom spisku i dopune Zakona o sprečavanju korupcije u aktivnostima javnih funkcionera tokom kampanje, a nije se došlo do konkretnih rešenja. Predsedavajući te radne grupe Nemanja Nenadić izjavio je agenciji Beta da su te zakonske izmene bile dve najbitnije teme i da su "polazna tačka" bili predlozi organizacija Transparentnost za Zakon o sprečavanju korpcije i misije Crta, kada je reč o promenama Zakona u vezi sa biračkim spiskom.  "Diskusija je bila uglavnom konstruktivna ali nije se došlo do konkretnih rešenja tako da...

Etički kodeks

Etički kodeks

Naša vizija

 

Srbija i svet u kojem će vlast, politika, poslovne aktivnosti, građansko društvo i svakodnevni život ljudi biti oslobođeni od tereta korupcije .

Naša misija

Korupcija je jedan od najvećih problema našeg vremena i modernog društva. Suzbijanje korupcije je moguće samo ako na njemu rade javne institucije, privatni sektor i građansko društvo.

Mi uviđamo štetu koja korupcija nanosi Srbiji i svetu. Mi tu štetu prepoznajemo u eroziji morala, u podrivanju ekonomije i u obesmišljavanju demokratskih procesa.

Mi smo se udružili da bismo se borili za povećanje transparentnosti i odgovornosti rada organa vlasti i za stvaranje drugih preduslova za sprečavanje zloupotreba javnih ovlašćenja u privatne svrhe u Srbiji i u celom svetu .

Mi uviđamo da u toj borbi, kao članovi organizacije građanskog društva možemo biti uspešni jedino ako naše udruženje deluje kao nevladina, nestranačka i neprofitna organizacija, bez obzira na interese i stavove koje svako od nas ima kao pojedinac.

Smatramo za svoju dužnost da:

•  podst ičemo reforme institucija i sistema u pravcu povećanja transparentnosti

•  podnosimo predloge vlastima naše zemlje, međunarodnim organizacijama, institucijama i profesionalnim i strukovnim Udruženjima kako da se borba protiv korupcije unapredi;

•  edukujemo javnost o opasnostima i troškovima koje korupcij a nosi za društvo

•  pratimo r ad organa vlasti i obaveštavamo javnost o efikasnosti postojećih institucionalnih mehanizama za s uzbijanje korupcije

•  sarađujemo sa organizacijama iz zemlje i inostranstva koje imaju srodne ciljeve

•  podržavamo inicijative institucija, drugih organizacija i pojedinaca koji doprinose suzbijanju korupcije

•  sarađujemo sa državnim organima , organima teritorijalnih autonomija i lokalnih samouprava, sa pojedinc ima, institucijama, profesionalnim i strukovnim Udruženjima, koji doprinose ostvarivanju ciljeva Udruženja

•  o rganizujemo o buke, radionice, javne skupove i obraćanje javnosti sa ciljem edukacije javnosti , kao i informisanje o radu Udruženja

•  objavljujemo izveštaje o sprovedenim istraživanjima i zapažanjima

•  objavljujemo izveštaje o našem radu

•  osmišljavamo sveobuhvatnu nacionalnu antikorupcijsku strategiju i učestvujemo u izradi odgovarajuće zakonske regulative

•  pratimo primenu usvojenih antikorupcijskih akata i mera

•  pomažemo institucijama i pojedincima koji su suočeni sa problemom korupcije ili teškoćama u primeni antikorupcijskih propisa

•  pratimo strana iskustava i antikorupcijsku politiku u drugim zemljama u tranziciji

 

Kao deo globalnog pokreta za borbu protiv korupcije, i deo mreže nacionalnih ogranaka organizacije Transparency International mi uviđamo da ta borba može biti uspešna jedino ako vodi stvaranju saveza onih koji se protiv korupcije bore na u okviru pojedinih država i u celom svetu.

 

 

Vrednosti za koje se zalažemo

 

  • Transparentnost ,
  • Odgovornost ,
  • Integritet ,
  • Solidarnost ,
  • Hrabrost ,
  • Pravednost i
  • Demokratičnost .

 

 

Principi kojima se rukovodimo

 

Kao članovi Udruženja Transparentnost- Srbija poštujemo i rukovodimo se u radu sledećim principima:

 

•  Mi želimo da radimo sa drugima i uvek smo spremni da sarađujemo sa pojedincima i grupama, sa profitnim i neprofitnim organizacijama, sa organima vlasti i međunarodnim organizacijama koji su posvećeni borbi protiv korupcije, vodeći pri tom računa o ciljevima i prioritetima koje su organi Udruženja formulisali.

•  Uvek smo otvoreni, pošteni i odgovorni u odnosu sa onima sa kojima sarađujemo i sa svima drugima .

•  U radu Udruženja postupamo nezavisno od naših ličnih ili grupnih interesa i političkih ili drugih ubeđenja.

•  Osuđujemo svaki oblik korupcije snažno i hrabro kad god je njeno postojanje utvrđeno na uverljiv način i ukazujemo na sistemski problem koji je omogućio da do takvog akta korupcije dođe ili da takav akt ne bude ranije otkriven

•  Mi ne vršimo istragu i razotkrivanje pojedinačnih slučajeva korupcije ali ukazujemo na uočene pojave kršenja antikorupcijskih propisa.

•  Težimo ka tome da stavovi koje zauzimamo budu osnovani na jasnim, objektivnim i profesionalno urađenim analizama .

•  Prihvatićemo da naše aktivnosti budu finansirane samo pod uslovom da to ne ograničava naše pravo da o svim pitanjima govorimo slobodno, otvoreno i objektivno.

•  Dajemo precizne i pravovremene izveštaje o svojim aktivnostima organima Udruženja.

•  Poštujemo i podstičemo poštovanje osnovnih ljudskih prava i sloboda.

•  Prilikom politike zapošljavanja i angažovanja za potrebe Udruženja vodimo računa o stručnosti i sposobnosti i stremimo uravnoteženoj predstavljenosti polova i regija, shodno rasprostranjenosti našeg Udruženja.

 

Sukob interesa

 

U svakodnevnom radu može da se pojavi sukob između naših ličnih interesa i interesa Udruženja, drugih ogranaka Transparency International ili drugih članova Udruženja. Postojanje takvog sukoba ćemo otkriti i razrešiti ga na transparentan način u skladu sa interesima Udruženja i međunarodnog pokreta za borbu protiv korupcije.

 

Nepovlašćeni tretman porodice i prijatelja

 

Zalažemo se za pošteno, objektivno i nepristrasno odabiranje, zapošljavanje i nabavljanje sredstava. Posebno :

•  Članovi porodice, prijatelji i organizacije sa kojima smo mi ili naše porodice i prijatelji povezani neće imati povlašćen tretman

•  Nećemo zaposliti niti zaključiti ugovor sa članom naše uže porodice (supružnik, roditelj, dete, brat, sestra) niti sa članovima uže porodice funkcionera Udruženja pre nego što to odobri predsednik Udruženja. Zapošljavanje ili angažovanje lica povezanih sa predsednikom mora da odobri Upravni odbor Udruženja.

•  Imenovanja na sve pozicije biće vršene na osnovu sposobnosti i znanja kandidata i i tek posle primerenog razmatranja svih kandidatura

 

Pokloni i troškovi reprezentacije

Pošto prihvatanje poklona može da stvori obavezu mi ćemo izbegavati davanje ili primanje poklona, usluga i počasti povezanih sa vršenjem naših dužnosti :

•  Nećemo prihvatiti poklon bilo koje vrste koji može da utiče na vršenje naših funkcija u Udruženju, na obavljanje naših dužnosti ili na kreiranje naših stavova.

•  Svaki primljeni poklon i ponudu poklona koja je u vezi sa vršenjem dužnosti u Udruženju prijavićemo pretpostavljenom organu Udruženja, a taj organ je dužan da te podatke unese u registar koji mora da bude dostupan svim članovima Udruženja .

 

Putovanja i imovina Udruženja

•  Službena putovanja koja budemo imali o trošku organizacije moraju biti neposredno povezana sa radom Udruženja i biće korišćena samo kada je to neophodno. Samo troškovi koji budu bili neophodni radi ostvarivanja zadataka čija je svrha službeno putovanje biće nadoknađeni iz sredstava Udruženja. Troškovi putovanja avionom biće nadoknađeni samo do visine ekonomske tarife, osim u slučaju da Upravni odbor iz opravdanih razloga odluči drugačije.

•  Postaraćemo se da sredstva Udruženja budu upotrebljavana u skladu sa njihovom namenom i ciljevima Udruženja.

•  Kada se putovanje u privatne svrhe nadovezuje na službeno putovanje, obavestićemo o tome Upravni odbor Udruženja pre putovanja i snosićemo sami srazmerni deo troškova putovanja .

 

Privatne aktivnosti i imovina članova

•  Nećemo biti angažovani u aktivnostima i transakcijama, niti ćemo prihvatiti neku funkciju, plaćenu ili ne, koja je nespojiva sa funkcijom koju obavljamo u Udruženju ili umanjuje mogućnost pravilnog vršenja dužnosti, i koja može da nanese štetu međunarodnom pokretu za borbu protiv korupcije.

•  Svoje privatne aktivnosti ćemo obavljati tako da one ne škode kredibilitetu Udruženja.

•  Nećemo koristiti poslovne veze koje Udruženje ima radi dobijanja privilegija ili nedoličnih koristi za nas ili nama bliska lica .

•  Naša politička ubeđenja i aktivnosti ćemo ispoljavati i preduzimati na način koji neće uticati ni na koji način na naš rad u Udruženju i na političku neutralnost pokreta za međunarodnu transparentnost.

 

Nadoknade za pojavljivanje u javnosti

Kada dobijemo nadoknadu za javna izlaganja, pisanje za publikacije, pojavljivanje u medijima, pri čemu govorimo ili pišemo o aktivnostima Udruženja, odnosno, ako je takvo pojavljivanje u javnosti posledica obavljanja funkcije u Udruženju ili angažovanja za potrebe Udruženja , tražićemo da nadoknada bude uplaćena na račun Udruženja. Nakon toga Upravni odbor će odlučiti o raspodeli te nadoknade.

 

Ukoliko takva procedura nije moguća zbog razloga koji zadiru u poslovanje onog ko nadoknadu daje, o tome ćemo obavestiti Upravni odbor Udruženja i zadržaćemo nadoknadu samo uz odobrenje Upravnog odbora Udruženja.

 

Buduće zaposlenje

 

Nećemo nikada dopustiti da naše odluke i delovanje u okviru Udruženja budu pod uticajem mogućnosti da u budućnosti radimo za drugu organizaciju/ drugog poslodavca.

 

Poverljivost i transparentnost

 

•  Informacije do kojih dođemo radeći za Udruženje, kad je njihova priroda takva da zahteva postupanje sa posebnom poverljivošću ili kada je izričito određeno da informacija predstavlja poslovnu tajnu Udruženja, nećemo koristiti u privatne svrhe. Ova obaveza važi i nakon prestanka rada u Udruženju ili rada za Udruženje .

•  Bićemo otvoreni prema javnosti u vezi sa odlukama koje donosimo u okviru Udruženja ili poslova koje za Udruženje preduzimamo, uzimajući u obzir potrebu za očuvanjem poverljivosti informacija iz prethodne tačke.

Finansijska transparentnost

 

•  Obezbedićemo da izveštaji o reviziji našeg poslovanja budu lako dostupni. Objavićemo na odgovarajući način i finansijske izveštaje.

•  Objavljivaćemo jednom godišnje izveštaj o našim izvorima finansiranja a donatorima ćemo pružati izveštaje o utrošku sredstava iz njihovih donacija pravovremeno i tačno, na način predviđen uslovima ugovora.

 

Finansijska nezavisnost

 

Nikada nećemo prihvatati finansiranje koje bi moglo da škodi nezavisnosti Udruženja ili da bude na uštrb ostvarenja naše misije. Zbog toga će Udruženje:

 

•  da prihvati finansiranje samo od strane donatora s kojima delimo ciljeve po pitanju borbe protiv korupcije .

•  da traži donatore u javnom i privatnom sektoru, kao i među fondacijama.

•  da traži više donatore u okviru svakog od tih sektora ;

•  da odbije donacije koje bi bile ponuđene pod uslovima koji bi smanjili nezavisnost delovanja Udruženja , i to:

- koje bi zahtevale sprovođenje aktivnosti koje su suprotne našoj misiji, ili

- koje bi zahtevale nesprovođenje aktivnosti koje su u skladu sa našom misijom.

Vesti