Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Prijavi korupciju
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Poseban zakon će pored Generalštaba urušiti i pravni sistem

Predlog posebnog zakona za parcele bivšeg Generalštaba, koji će Skupština ekspresno staviti na dnevni red, predstavlja kombinaciju dva najopasnija oblika korupcije – ozakonjenje kršenja zakona i prilagođavanje opštih pravila skrivenim interesima u jednom konkretnom slučaju.   Kada se u istrazi javila osnovana sumnja da su članovi Vlade Srbije i drugi, po nalozima iz Vlade, kršili pravila i činili krivična dela da bi se realizovao projekat dogovoren mimo svih zakona, priskočili su u pomoć poslanici i predložili "poseban zakon" koji će pravila prilagoditi tim dogovorima. Pošto zakon nije formalno predložila Vlada, već direktno poslanici, izbegnuto je sprovođenje javne rasprave, koja je obavezna kada zakon priprema...

Saopštenje Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji povodom rezolucije Evropskog parlamenta

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji ističe da sve što je navedeno u najnovijoj rezoluciji Evropskog parlamenta o Srbiji već mesecima predstavlja predmet javnih upozorenja i saopštenja brojnih domaćih i međunarodnih aktera. Činjenica da je najveća demokratska institucija Evropske unije ponovo morala da ukaže na iste, nerešene i produbljene probleme predstavlja ozbiljno urušavanje kredibiliteta zemlje kandidata i jasan signal stagnacije u procesu evropskih integracija, posebno imajući u vidu da su Rezoluciju podržale i poslanice Evropske narodne partije – grupacije čija je pridružena članica Srpska napredna stranka. Hajka protiv pojedinih poslanika Evropskog parlamenta i nipodaštavanje značaja Rezolucije od strane samog državnog vrha duboko su...

Značaj rezolucije Evropskog parlamenta za borbu protiv korupcije

U usaglašenom predlogu rezolucije Evropskog parlamenta koja se donosi povodom godišnjice tragičnog pada nadstrešnice u Novom Sadu, protesta i polarizacije u društvu, govori se daleko jasnije i određenije o ključnim problemima korupcije u Srbiji, nego u rezolucijama koje je taj parlament do sada usvajao. Transparentnost Srbija smatra izuzetno značajnim što EU parlament prepoznaje da je „moguća korupcija“ u vezi sa ugovaranjem i izvođenjem radova prilikom rekonstrukcije železničke pruge, deo šireg problema – činjenice da Srbija ugovara najvrednije infrastrukturne radove bez primene Zakona o javnim nabavkama. U Rezoluciji se izričito pominje u tom kontekstu međudržavni sporazum Srbije i Kine, ali TS podseća...

Godina skrivanja informacija i lažnih tvrdnji

Srbija obeležava još jedan Međunarodni dan prava javnosti da zna, a da problemi u ovoj oblasti nisu rešeni. Štaviše, proteklih godinu dana, pored uskraćivanja bitnih informacija po zahtevima, obeležili su brojni slučajevi u kojima su organi vlasti lažno tvrdili da ne poseduju tražene dokumente. To je, u sadejstvu sa nefunkcionisanjem demokratskih institucija i selektivnim radom istražnih organa, podiglo neodgovornost vlasti u Srbiji na viši nivo. Primena Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja, i pored toga što je obavezna, u stvarnosti sve više zavisi od dobre volje organa vlasti. Vlada i Skupština Srbije, i pored jasnih upozorenja iz nekoliko godišnjih...

Zakon o legalizaciji objekata – kršenje pravila i koruptivni rizici

Najavljeno usvajanje predloga zakona kojim se na novi način uređuje legalizacija građevinskih objekata na sutrašnjoj sednici Vlade Srbije značilo bi kršenje više zakona i poslovnika vlade jer prethodno nije organizovana javna rasprava niti je sprovedena analiza rizika od korupcije. Predložena zakonska rešenja nagrađuju vršenje krivičnih dela, što građenje bez dozvole jeste, od 2009. godine, a ukoliko ih vlada sutra usvoji time će biti prekršene sve propisane procedure. Naime, prema najavi resorne ministarke, Aleksandre Sofronijević, Vlada bi već sutra trebalo da usvoji predlog zakona koji propisuje posebne uslove legalizacije građevinskih objekata, a zatim bi ga i Skupština usvojila u hitnom postupku. Time bi...

Državna preduzeća plaćaju prevoz na "antiblokaderske" skupove

Kompanija "Jumko" i Javno komunalno preduzeće "Komrad" iz Vranja platili su ukupno 120.000 dinara za prevoz svojih radnika u Vranjsku Banju u nedelju, 31. avgusta gde je održan jedan od skupova protiv blokada. Otkako je ovo saznanje, zajedno sa ugovorima objavljeno pre deset dana, reakcija i demantija nema, objavila je N1. Nezvanično, tvrdi se da su radnici odvoženi na "kontraskup" u Vranjskoj Banji, na koji ne poziva SNS, već njima bliska organizacija "Centar za društvenu stabilnost". Programski direktor TS Nemanja Nenadić za N1 kaže da bi bilo zanimljivo čuti šta je zvanično objašnjenje uprave ova dva državna preduzeća. Međutim, ono što...

Ko organizuje skupove protiv blokada

Jedna od stvari koje su veoma upadljive nakon pro-režimskih skupova proteklih nekoliko vikenda jeste to da direktor Policije koristi stalno formulaciju "okupljanja koja je *organizovao* Centar za društvenu stabilnost". Verujem da je istina da je CDS prijavio ove skupove policiji, ali se čini malo verovatnim da su ih (jedini) zaista organizovali. Naprotiv, javno su dostupna mnoga svedočenja da  iza tih skupova stoji logistika SNS i drugih vladajućih stranaka, kao i pojedinih javnih institucija. U izveštajima sa događaja provladini mediji neretko uopšte ne pominju CDS, niti stranke, već ih predstavljaju kao skupove "običnih" građana.  Pitanje (stvarnog) organizatora skupa je veoma značajno sa...

Dok Ustavni sud ćuti poslovi za EXPO se ugovaraju bez konkurencije

Ustavni sud još uvek nije razmotrio inicijativu Transparentnosti Srbije da oglasi neustavnom odredbu posebnog „EXPO zakona“ kojom je isključena primena Zakona o javnim nabavkama. Najnovija analiza Transparentnosti pokazuje da su ovaj propust Ustavnog suda, posebna EXPO preduzeća iskoristila da ugovore poslove vredne preko 330 miliona evra, uz zanemarljiv nivo konkurencije – u čak 86% slučajeva podneta je samo jedna prihvatljiva ponuda. Podsećamo da je pored toga, najveći deo javnih radova koji se vezuju za ovu manifestaciju (npr. „nacionalni stadion“) ugovoren bez ikakvog oglašavanja i nadmetanja – direktnim dogovorom sa kompanijom Power China.        Poseban zakon za EXPO (Zakon o posebnim postupcima...

Etički kodeks

Etički kodeks

Naša vizija

 

Srbija i svet u kojem će vlast, politika, poslovne aktivnosti, građansko društvo i svakodnevni život ljudi biti oslobođeni od tereta korupcije .

Naša misija

Korupcija je jedan od najvećih problema našeg vremena i modernog društva. Suzbijanje korupcije je moguće samo ako na njemu rade javne institucije, privatni sektor i građansko društvo.

Mi uviđamo štetu koja korupcija nanosi Srbiji i svetu. Mi tu štetu prepoznajemo u eroziji morala, u podrivanju ekonomije i u obesmišljavanju demokratskih procesa.

Mi smo se udružili da bismo se borili za povećanje transparentnosti i odgovornosti rada organa vlasti i za stvaranje drugih preduslova za sprečavanje zloupotreba javnih ovlašćenja u privatne svrhe u Srbiji i u celom svetu .

Mi uviđamo da u toj borbi, kao članovi organizacije građanskog društva možemo biti uspešni jedino ako naše udruženje deluje kao nevladina, nestranačka i neprofitna organizacija, bez obzira na interese i stavove koje svako od nas ima kao pojedinac.

Smatramo za svoju dužnost da:

•  podst ičemo reforme institucija i sistema u pravcu povećanja transparentnosti

•  podnosimo predloge vlastima naše zemlje, međunarodnim organizacijama, institucijama i profesionalnim i strukovnim Udruženjima kako da se borba protiv korupcije unapredi;

•  edukujemo javnost o opasnostima i troškovima koje korupcij a nosi za društvo

•  pratimo r ad organa vlasti i obaveštavamo javnost o efikasnosti postojećih institucionalnih mehanizama za s uzbijanje korupcije

•  sarađujemo sa organizacijama iz zemlje i inostranstva koje imaju srodne ciljeve

•  podržavamo inicijative institucija, drugih organizacija i pojedinaca koji doprinose suzbijanju korupcije

•  sarađujemo sa državnim organima , organima teritorijalnih autonomija i lokalnih samouprava, sa pojedinc ima, institucijama, profesionalnim i strukovnim Udruženjima, koji doprinose ostvarivanju ciljeva Udruženja

•  o rganizujemo o buke, radionice, javne skupove i obraćanje javnosti sa ciljem edukacije javnosti , kao i informisanje o radu Udruženja

•  objavljujemo izveštaje o sprovedenim istraživanjima i zapažanjima

•  objavljujemo izveštaje o našem radu

•  osmišljavamo sveobuhvatnu nacionalnu antikorupcijsku strategiju i učestvujemo u izradi odgovarajuće zakonske regulative

•  pratimo primenu usvojenih antikorupcijskih akata i mera

•  pomažemo institucijama i pojedincima koji su suočeni sa problemom korupcije ili teškoćama u primeni antikorupcijskih propisa

•  pratimo strana iskustava i antikorupcijsku politiku u drugim zemljama u tranziciji

 

Kao deo globalnog pokreta za borbu protiv korupcije, i deo mreže nacionalnih ogranaka organizacije Transparency International mi uviđamo da ta borba može biti uspešna jedino ako vodi stvaranju saveza onih koji se protiv korupcije bore na u okviru pojedinih država i u celom svetu.

 

 

Vrednosti za koje se zalažemo

 

  • Transparentnost ,
  • Odgovornost ,
  • Integritet ,
  • Solidarnost ,
  • Hrabrost ,
  • Pravednost i
  • Demokratičnost .

 

 

Principi kojima se rukovodimo

 

Kao članovi Udruženja Transparentnost- Srbija poštujemo i rukovodimo se u radu sledećim principima:

 

•  Mi želimo da radimo sa drugima i uvek smo spremni da sarađujemo sa pojedincima i grupama, sa profitnim i neprofitnim organizacijama, sa organima vlasti i međunarodnim organizacijama koji su posvećeni borbi protiv korupcije, vodeći pri tom računa o ciljevima i prioritetima koje su organi Udruženja formulisali.

•  Uvek smo otvoreni, pošteni i odgovorni u odnosu sa onima sa kojima sarađujemo i sa svima drugima .

•  U radu Udruženja postupamo nezavisno od naših ličnih ili grupnih interesa i političkih ili drugih ubeđenja.

•  Osuđujemo svaki oblik korupcije snažno i hrabro kad god je njeno postojanje utvrđeno na uverljiv način i ukazujemo na sistemski problem koji je omogućio da do takvog akta korupcije dođe ili da takav akt ne bude ranije otkriven

•  Mi ne vršimo istragu i razotkrivanje pojedinačnih slučajeva korupcije ali ukazujemo na uočene pojave kršenja antikorupcijskih propisa.

•  Težimo ka tome da stavovi koje zauzimamo budu osnovani na jasnim, objektivnim i profesionalno urađenim analizama .

•  Prihvatićemo da naše aktivnosti budu finansirane samo pod uslovom da to ne ograničava naše pravo da o svim pitanjima govorimo slobodno, otvoreno i objektivno.

•  Dajemo precizne i pravovremene izveštaje o svojim aktivnostima organima Udruženja.

•  Poštujemo i podstičemo poštovanje osnovnih ljudskih prava i sloboda.

•  Prilikom politike zapošljavanja i angažovanja za potrebe Udruženja vodimo računa o stručnosti i sposobnosti i stremimo uravnoteženoj predstavljenosti polova i regija, shodno rasprostranjenosti našeg Udruženja.

 

Sukob interesa

 

U svakodnevnom radu može da se pojavi sukob između naših ličnih interesa i interesa Udruženja, drugih ogranaka Transparency International ili drugih članova Udruženja. Postojanje takvog sukoba ćemo otkriti i razrešiti ga na transparentan način u skladu sa interesima Udruženja i međunarodnog pokreta za borbu protiv korupcije.

 

Nepovlašćeni tretman porodice i prijatelja

 

Zalažemo se za pošteno, objektivno i nepristrasno odabiranje, zapošljavanje i nabavljanje sredstava. Posebno :

•  Članovi porodice, prijatelji i organizacije sa kojima smo mi ili naše porodice i prijatelji povezani neće imati povlašćen tretman

•  Nećemo zaposliti niti zaključiti ugovor sa članom naše uže porodice (supružnik, roditelj, dete, brat, sestra) niti sa članovima uže porodice funkcionera Udruženja pre nego što to odobri predsednik Udruženja. Zapošljavanje ili angažovanje lica povezanih sa predsednikom mora da odobri Upravni odbor Udruženja.

•  Imenovanja na sve pozicije biće vršene na osnovu sposobnosti i znanja kandidata i i tek posle primerenog razmatranja svih kandidatura

 

Pokloni i troškovi reprezentacije

Pošto prihvatanje poklona može da stvori obavezu mi ćemo izbegavati davanje ili primanje poklona, usluga i počasti povezanih sa vršenjem naših dužnosti :

•  Nećemo prihvatiti poklon bilo koje vrste koji može da utiče na vršenje naših funkcija u Udruženju, na obavljanje naših dužnosti ili na kreiranje naših stavova.

•  Svaki primljeni poklon i ponudu poklona koja je u vezi sa vršenjem dužnosti u Udruženju prijavićemo pretpostavljenom organu Udruženja, a taj organ je dužan da te podatke unese u registar koji mora da bude dostupan svim članovima Udruženja .

 

Putovanja i imovina Udruženja

•  Službena putovanja koja budemo imali o trošku organizacije moraju biti neposredno povezana sa radom Udruženja i biće korišćena samo kada je to neophodno. Samo troškovi koji budu bili neophodni radi ostvarivanja zadataka čija je svrha službeno putovanje biće nadoknađeni iz sredstava Udruženja. Troškovi putovanja avionom biće nadoknađeni samo do visine ekonomske tarife, osim u slučaju da Upravni odbor iz opravdanih razloga odluči drugačije.

•  Postaraćemo se da sredstva Udruženja budu upotrebljavana u skladu sa njihovom namenom i ciljevima Udruženja.

•  Kada se putovanje u privatne svrhe nadovezuje na službeno putovanje, obavestićemo o tome Upravni odbor Udruženja pre putovanja i snosićemo sami srazmerni deo troškova putovanja .

 

Privatne aktivnosti i imovina članova

•  Nećemo biti angažovani u aktivnostima i transakcijama, niti ćemo prihvatiti neku funkciju, plaćenu ili ne, koja je nespojiva sa funkcijom koju obavljamo u Udruženju ili umanjuje mogućnost pravilnog vršenja dužnosti, i koja može da nanese štetu međunarodnom pokretu za borbu protiv korupcije.

•  Svoje privatne aktivnosti ćemo obavljati tako da one ne škode kredibilitetu Udruženja.

•  Nećemo koristiti poslovne veze koje Udruženje ima radi dobijanja privilegija ili nedoličnih koristi za nas ili nama bliska lica .

•  Naša politička ubeđenja i aktivnosti ćemo ispoljavati i preduzimati na način koji neće uticati ni na koji način na naš rad u Udruženju i na političku neutralnost pokreta za međunarodnu transparentnost.

 

Nadoknade za pojavljivanje u javnosti

Kada dobijemo nadoknadu za javna izlaganja, pisanje za publikacije, pojavljivanje u medijima, pri čemu govorimo ili pišemo o aktivnostima Udruženja, odnosno, ako je takvo pojavljivanje u javnosti posledica obavljanja funkcije u Udruženju ili angažovanja za potrebe Udruženja , tražićemo da nadoknada bude uplaćena na račun Udruženja. Nakon toga Upravni odbor će odlučiti o raspodeli te nadoknade.

 

Ukoliko takva procedura nije moguća zbog razloga koji zadiru u poslovanje onog ko nadoknadu daje, o tome ćemo obavestiti Upravni odbor Udruženja i zadržaćemo nadoknadu samo uz odobrenje Upravnog odbora Udruženja.

 

Buduće zaposlenje

 

Nećemo nikada dopustiti da naše odluke i delovanje u okviru Udruženja budu pod uticajem mogućnosti da u budućnosti radimo za drugu organizaciju/ drugog poslodavca.

 

Poverljivost i transparentnost

 

•  Informacije do kojih dođemo radeći za Udruženje, kad je njihova priroda takva da zahteva postupanje sa posebnom poverljivošću ili kada je izričito određeno da informacija predstavlja poslovnu tajnu Udruženja, nećemo koristiti u privatne svrhe. Ova obaveza važi i nakon prestanka rada u Udruženju ili rada za Udruženje .

•  Bićemo otvoreni prema javnosti u vezi sa odlukama koje donosimo u okviru Udruženja ili poslova koje za Udruženje preduzimamo, uzimajući u obzir potrebu za očuvanjem poverljivosti informacija iz prethodne tačke.

Finansijska transparentnost

 

•  Obezbedićemo da izveštaji o reviziji našeg poslovanja budu lako dostupni. Objavićemo na odgovarajući način i finansijske izveštaje.

•  Objavljivaćemo jednom godišnje izveštaj o našim izvorima finansiranja a donatorima ćemo pružati izveštaje o utrošku sredstava iz njihovih donacija pravovremeno i tačno, na način predviđen uslovima ugovora.

 

Finansijska nezavisnost

 

Nikada nećemo prihvatati finansiranje koje bi moglo da škodi nezavisnosti Udruženja ili da bude na uštrb ostvarenja naše misije. Zbog toga će Udruženje:

 

•  da prihvati finansiranje samo od strane donatora s kojima delimo ciljeve po pitanju borbe protiv korupcije .

•  da traži donatore u javnom i privatnom sektoru, kao i među fondacijama.

•  da traži više donatore u okviru svakog od tih sektora ;

•  da odbije donacije koje bi bile ponuđene pod uslovima koji bi smanjili nezavisnost delovanja Udruženja , i to:

- koje bi zahtevale sprovođenje aktivnosti koje su suprotne našoj misiji, ili

- koje bi zahtevale nesprovođenje aktivnosti koje su u skladu sa našom misijom.

Vesti