Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

TS neće učestvovati u radu Radne grupe za poboljšanje izbornih uslova

Transparentnost Srbija obavestila je danas nadležni skupštinski odbor da dalje neće učestvovati u radu Radne grupe za unapređenje izbornih uslova. U dopisu podnetom Odboru za ustavna pitanja i zakonodavstvo, koji je formirao radnu grupu, TS je ukazala na povrede procedura od strane odbora i ozbiljne posledice takvog postupanja za reformu izbornih uslova u skladu sa preporuka ODIHR-a. Odbor je, pored ostalog, uskratio mogućnost zainteresovanoj javnosti da dostavi pisane komentare i da dobije priliku da ih obrazloži iako se sam obavezao da će to učiniti. Javno slušanje u parlamentu je, naime, zakazano u petak za ponedeljak, a poziv zainteresovanoj javnosti nije ni objavljen. S druge...

Nedeljni bilten Transparency International posvećen antikorupcijskim protestima u Srbiji

On Tuesday, Serbian Prime Minister Miloš Vučević resigned in a bid to ease political tensions following nearly three months of massive anti-corruption protests. Demonstrations erupted following the collapse of a train station canopy in Novi Sad in November 2024, which resulted in 15 deaths and two severely injured.  The tragedy has brought allegations of corruption and negligence into clear view, particularly in government contracting and the management of infrastructure projects. According to statements from government officials, around €16 million was spent on the station's renovation, nearly five times the initial €3.5 million estimate provided by the company which designed the project. So far, no...

Dokumenta koja i dalje nisu objavljena: Kako od predračunskih 3,5 do 16 miliona evra

"Izostavljena je tabela cena iz koje bi se moglo videti na koliko se Vlada Srbije obavezala da plati za pojedine deonice pruge i rekonstrukciju pojedinih staničnih zgrada. Sve i da je objavljena, ostala bi dilema zbog čega se obavezala da plati baš toliko. Za sam Novi Sad, CIP je prema predračunu troškova predvideo 3,5 miliona evra, a ministar Vesić i predsednik Vučić su naveli da je plaćeno gotovo 16 miliona. Nema traga da je Vlada vodila računa o obavezi javnosti izbora podizvođača", navodi za N1 Nemanja Nenadić, programski direktor organizacije Transparentnosti Srbija. Iako su do sada tri puta objavljivani, a državni...

Predsednik Republike da prestane sa targetiranjem predstavnika civilnog društva

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) najoštrije osuđuje javno prozivanje Maje Stojanović i Građanskih inicijativa, koordinatora Međusektorske radne grupe za slobodu izražavanja i medija, od strane predsednika Republike Srbije čije posledice su svakodnevne pretnje i zastrašivanja u tabloidima bliskim vlasti. Lažne tvrdnje o njenoj ulozi u organizaciji studentskih protesta predstavljaju pritisak na predlagače i kandidate koji su učestvovali u postupku izbora novog sastava REM-a, а upozoravali su na nezakonitosti u procesu vođenom od strane Odbora za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije. Ovakve kampanje su deo šireg pokušaja delegitimizacije civilnog društva i slobodnog izražavanja u Srbiji. NKEU poziva nadležne institucije...

NKEU osuðuje zastrašivanje i proterivanje iz Srbije 14 stranih državljana

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) osuðuje policijsko zadržavanje, proterivanje i zabranu ulaska u Republiku Srbiju državljanima zemalja regiona i Evropske unije, učesnika konferencije koju je u Beogradu organizovala Erste fondacija. Ovaj čin smatramo nastavkom prakse zastrašivanja i pretnji aktivistima civilnog društva pod izgovorom učešća u takozvanim „obojenim revolucijama“ i drugim aktivnostima koje neke institucije prepoznaju kao bezbednosne rizike. Na ovaj način krše se, kako domaće zakonske norme, tako i obaveze koje je Republika Srbija preuzela na sebe u procesu pristupanja Evropskoj uniji, ali i urušava ugled države i svih njenih građana. Imajući u vidu da se NKEU od svog osnivanja zalaže za...

Epizoda: Referendum

Kad sam krenuo da pišem ove redove još uvek nije bilo jasno kako će formalno da se završi epizoda „savetodavni referendum“ TV novele u kojoj živimo duže od decenije. Ispostavilo se da SNS u stvari nije imao potpise ispod predloga za održavanje referenduma, kao što je prethodnog dana navodno bilo „potvrđeno TANJUG-u“, već da je reč o podršci nepostojećem zahtevu opozicije. Sve ranije najave takvog referenduma su tumačene kao želja da se skrene pažnja sa drugih tema, pri čemu je moglo da se dogodi da to potraje nekoliko nedelja ili meseci. Sada se lako može dogoditi da se stvar završi...

TS pozvala Agenciju da bez odlaganja postupi po prijavi Lokalnog fronta

Transparentnost Srbija pozvala je Agenciju za sprečavanje korupcije da bez odlaganja postupi po prijavi Lokalnog fronta zbog mogućeg kršenja Zakona o finansiranju političkih aktivnosti od strane Srpske napredne stranke i da o ishodu postupanja obavesti javnost. Lokalni front Kraljevo podneo je 30. decembra 2024. prijavu u kojoj je ukazao da je SNS na veb-sajtu svog odbora za Grad Kraljevo obavestila javnost da je primila donaciju od Narodne Republike Kine i Komunističke partije Kine. Reč je o donaciji za opremanje stranačkih prostorija u tom gradu. Zakon o finansiranju političkih aktivnosti zabranjuje priloge od „stranih država“, kao i od „stranih fizičkih i pravnih lica...

Ključni finansijski podaci o rekonstrukciji i dalje nedostupni

Iako su Vlada Srbije, Infrastrukture železnice i Više javno tužilaštvo u Novom Sadu objavili mnoga dokumenta u vezi sa radovima na novosadskoj železničkoj stanici, ključne informacije o finansijskoj strani tog posla i dalje su nedostupne. Vlada Srbije je objavila Aneks 1 ugovora (dokument br. 195)[1], iz juna 2021, ali ne i tabelu cena, iako se navodi da je ona „sastavni deo“ tog aneksa. Ta tabela bi trebalo da pokaže koliko se Vlada obavezala da plati za pojedine deonice pruge i radove na pojedinim železničkim stanicama. Još bitnije, nedostaju informacije o tome na osnovu čega su Vlada Srbije, Ministarstvo građevinarstva saobraćaja i infrastrukture...

Novi izgovor za skrivanje informacija?

Transparentnost Srbija ukazala je, na konferenciji za novinare, na opasan presedan - skrivanje ugovora o poslovanju države na osnovu rešenja o Zaštiti konkurencije.  Programski direktor TS Nemanja Nenadić ukazao je da je odavno poznato da javnost podataka o poslovanju državnih organa nije dovoljno dobra. To je poznato i građanima Srbije, i nadležnim kontrolnim institucijama (Poverenik za informacije) ali i Evropskoj komisiji, koja je u skriningu za poglavlje 23 pregovora o pridruživanju naglasila da Srbija mora da poboljša transparentnost podataka o privatizaciji, javnim nabavkama i drugim oblastima koje se odnose na raspolaganju javnom imovinom.

Najnoviji slučaj te vrste je sakrivanje od javnosti ugovora o upravljanju Železarom Smederevo (nasuprot velikoj medijskoj promociji samog potpisivanja ugovora i najava uspešnosti ovog aranžmana). Ne samo da Ministarstvo privrede nije dostavilo ovaj ugovor po zahtevu TS, nego je, što posebno zabrinjava, naveden razlog koji podriva jedinstvo pravnog poretka, a potpuna je novina u praksi netransparentnosti organa vlasti.

Naime, Ministarstvo se pozvalo na rešenje Komisije za zaštitu konkurencije i član 45. Zakona o zaštiti konkurencije. Ta odredba je protumačena kao da omogućava da se dokumenta koja razmatra Komisija izuzmu u potpunosti iz primene Zakona o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja! U stvari, bilo bi logično tumačiti ta odredba ima za cilj da zaštiti poverljive podatke iz dokumenata privatnih firmi koje razmatra Komisija. Na primer, Komisija na osnovu ove odredbe ne bi dostavljala ugovor zaključen između dve privatne firme nekom njihovom konkurentu. Međutim, ovde je reč o ugovoru zaključenom između državnog organa (Ministarstvo privrede), državnog preduzeća (Železara) i jedne privatne firme, pa potpunoj tajnosti ne može biti mesta.

Od okolnosti da ugovor nije čak ni delimično dostupan, još više zabrinjava činjenica da je Ministarstvo uopšte tražilo tajnost svih podataka. To predstavlja neprijatno iznenađenje i sa stanovišta dosadašnjeg postupanja državnih organa u vezi sa prodajom Železare (npr. TS je dobila tražene podatke o neuspeloj prodaji pre nekoliko meseci). Na sistemskom nivou problem je još veći – odredba člana 45. je u koliziji sa Zakonom o slobodnom pristupu informacijama, koji je sistemski za tu oblast. Ukoliko ovaj presedan bude prihvaćen, preti opasnost da će mehanizam skrivanja podataka biti korišćen i u budućim situacijama.

Obaveštenje Ministarstva privrede i odgovor Transparentnosti Srbija možete videti na sajtu TS: http://transparentnost.org.rs/index.php/sr/inicijative-i-analize-ts

 

Izvršni direktor TS Bojana Medenica govorila je o početku primene Zakona o zaštiti uzbunjivača.

Ona je ukazala da Zakon o zaštiti uzbunjivača za neke od najtežih oblika kršenja njihovih prava ne propisuje ni krivična dela, ni prekršaje. Očigledno je namera bila da se te norme (na primer primer. „neovlašćeno otkrivanje identiteta“, „narušavanje prava uzbunjivača“) propišu izmenom Krivičnog zakonika, ali to nije učinjeno ni uporedo sa donošenjem Zakona o zaštiti uzbunjivača, kako smo predlagali, ni do početka primene, u poslednjih šest meseci. Iako odsustvo sankcija neće suziti obim zaštite uzbunjivača, ono će, prema našem stanovištu, onemogućiti da se adekvatno kazne odgovorni za narušavanje prava ljudi koji su se osmelili da ukažu na korupciju, rasipanje javnih resursa, opasnost po životnu sredinu i zdravlje ljudi i druge nepravilnosti. 

Primena zakona je odložena na pola godine od usvajanja, kako je objašnjeno, zbog potrebe da se sprovede obuka i stručno usavršavanje sudija za postupanje u zaštiti uzbunjivača, ali i kako bi se državni organi i poslodavci pripremili. Međutim, iako je posebna obuka propisana kao uslov da sudije postupaju u ovim predmetima, programom obuke uopšte nije predviđena individualna provera stečenih znanja, što je potpuno neshvatljivo. Takođe, pre tri meseca je istekao rok koji je Ministarstvo pravde imalo da bliže uredi postupak unutrašnjeg uzbunjivanja, način određivanja ovlašćenog lica kod poslodavca koji ima više od deset zaposlenih. Transparentnost Srbija podseća da u međuvremenu nisu izmenjeni ili dopunjeni ni drugi zakoni koji su značajni za zaštitu uzbunjivača (npr. Zakon o tajnosti podataka) a da je propuštena prilika da se preciznije, izmenama tog zakona, urede položaj i prava lica koja su na osnovu Zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije dobili „administrativnu zaštitu“.    

Među drugim nedostacima Zakona na koje smo ukazivali tokom javne rasprave i kroz predloge amandmana, nalaze se i: 1) opasnost da se institut uzbunjivanja trvijalizuje, jer se zaštita ne vezuje za prijavljivanje ozbiljnijih prekršaja; 2) odsustvo pravila o nagrađivanju, za koje smo uvereni da bi mogle doneti korisne efekte kod ostvarivanja javnog prihoda koji bi inače izostao; 3) nepostojanje izričitog prava uzbunjivača da zahteva pravičnu naknadu umesto poništenja akta koji predstavlja odmazdu; 4) odsustvo pravila o nekim specifičnim slučajevima (npr. kada odmadzu ne vrši poslodavac, već treće lice, kada se odmazda vrši prema licima koja su podatke dala u poverljivom odnosu... Budući da je ovo jedan od najvažnijih antikorupcijskih propisa, Transparentnost – Srbija će pažljivo pratiti njegovo sprovođenje, i ukazivati na mogućnosti za unapređenje, između ostalog, korišćenjem iskustava iz rada Antikroupcijskog savetovališta.

Vesti