Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Priručnik za rasipanje javnih resursa u 6 lakih lekcija
  • Međunarodni dan borbe protiv korupcije: Loše stanje po ključnim parametrima
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji

Pod lupom

Prev Next

Epidemija ukinuta, nabavke i dalje tajne

Posle pet godina, naredbom Ministra zdravlja 14. februara 2025. proglašen je prestanak epidemije COVID-19.  Prošlo je tri godine od kada je Poverenik poništio rešenje Republičkog fonda zdravstvenom osiguranja u kojem je pristup informacijama o COVID-19 nabavkama odbijen samo uz pozivanje na to da je Vlada Srbije sve te podatke označila kao „državnu tajnu“ ili „strogo poverljivo“, a bez sagledavanja neophodnosti da se uskrate sve tražene informacije.  Zaključak Vlade Srbije SP 05 broj:00-96/2020-1 od 15. marta 2020. godine, na koji se RFZO pozvao, navodno je predvideo sledeće: „podaci koji se odnose na sve nabavke lekova, testova, medicinskih sredstava, zaštitne lične opreme i drugih...

Nenadić: Usvajanje posebnog zakona za EXPO bi bio pogrešan potez vlasti

Programski direktor organizacije "Transparentnost Srbija" Nemanja Nenadić izjavio je da bi donošenje posebnog zakona (Lex Specialis) radi realizacije međunarodne izložbe "EXPO 2027" u Beogradu bio pogrešan potez vlasti. Nenadić je objasnio da se zakon, kao opšta pravna norma, primenjuje na neograničeni broj budućih situacija, a da poseban zakon važi samo za jedan broj projekata i donosi bitno drugačija pravila. "Takve odluke opasno narušavaju jedinstvo pravnog sistema, što je osnov pravne države", dodao je on. Na pitanje agencije Beta da li je trenutno poznato šta bi sve Leks specijalis u pravnoj proceduri oslabio, zaobišao i izmenio, kao i...

Ozbiljne sumnje u rad tužilaštva

Vest da je uhapšen nekadašnji v.d. direktora EPS, Milorad Grčić, i to zbog zloupotreba koje mu tužilaštvo stavlja na teret da je počinio u doba dok je upravljao tim preduzećem (do 2022.) baca ozbiljnu senku na samostalnost VJT u Beogradu. Okolnost da se vest pojavila nekoliko meseci nakon što je predsednik države najavio borbu protiv korupcije, a juče praktično najavio današnju akciju, ukazuje u najmanju ruku na to da tužilaštvo dostavlja informacije o planiranim istragama državnim organima van svoje hijerarhije, a u najgorem slučaju da o hapšenjima i pokretanju istražnih radnji odlučuje politički vrh. Takvo postupanje je najveći ustupak koji...

Nova Vučićeva najava borbe protiv korupcije i šta ona uopšte može da znači

Ono što su građani Srbije imali prilike da čuju pred novu godinu od predsednika države nesumnjivo je bio potez namenjen političkom marketingu i reakcija na zahuktale antikorupcijske proteste. Kada se taj očigledni deo stavi po strani, ostaje pitanje da li je najava imala i neki sadržaj i kako bi se tačno najava sprovela.   Za one koji su zaboravili u obilju potonjih specijalnih obraćanja, predsednik Vučić (gotovo je suvišno isticati, za to pitanje nenadležni), najavio da će do „31. marta građani moći da vide konkretne poteze i najžešću borbu protiv korupcije, uključujući i protiv onih koji su na vlasti“. U nekim...

TS neće učestvovati u radu Radne grupe za poboljšanje izbornih uslova

Transparentnost Srbija obavestila je danas nadležni skupštinski odbor da dalje neće učestvovati u radu Radne grupe za unapređenje izbornih uslova. U dopisu podnetom Odboru za ustavna pitanja i zakonodavstvo, koji je formirao radnu grupu, TS je ukazala na povrede procedura od strane odbora i ozbiljne posledice takvog postupanja za reformu izbornih uslova u skladu sa preporuka ODIHR-a. Odbor je, pored ostalog, uskratio mogućnost zainteresovanoj javnosti da dostavi pisane komentare i da dobije priliku da ih obrazloži iako se sam obavezao da će to učiniti. Javno slušanje u parlamentu je, naime, zakazano u petak za ponedeljak, a poziv zainteresovanoj javnosti nije ni objavljen. S druge...

Nedeljni bilten Transparency International posvećen antikorupcijskim protestima u Srbiji

On Tuesday, Serbian Prime Minister Miloš Vučević resigned in a bid to ease political tensions following nearly three months of massive anti-corruption protests. Demonstrations erupted following the collapse of a train station canopy in Novi Sad in November 2024, which resulted in 15 deaths and two severely injured.  The tragedy has brought allegations of corruption and negligence into clear view, particularly in government contracting and the management of infrastructure projects. According to statements from government officials, around €16 million was spent on the station's renovation, nearly five times the initial €3.5 million estimate provided by the company which designed the project. So far, no...

Dokumenta koja i dalje nisu objavljena: Kako od predračunskih 3,5 do 16 miliona evra

"Izostavljena je tabela cena iz koje bi se moglo videti na koliko se Vlada Srbije obavezala da plati za pojedine deonice pruge i rekonstrukciju pojedinih staničnih zgrada. Sve i da je objavljena, ostala bi dilema zbog čega se obavezala da plati baš toliko. Za sam Novi Sad, CIP je prema predračunu troškova predvideo 3,5 miliona evra, a ministar Vesić i predsednik Vučić su naveli da je plaćeno gotovo 16 miliona. Nema traga da je Vlada vodila računa o obavezi javnosti izbora podizvođača", navodi za N1 Nemanja Nenadić, programski direktor organizacije Transparentnosti Srbija. Iako su do sada tri puta objavljivani, a državni...

Predsednik Republike da prestane sa targetiranjem predstavnika civilnog društva

Nacionalni konvent o Evropskoj uniji (NKEU) najoštrije osuđuje javno prozivanje Maje Stojanović i Građanskih inicijativa, koordinatora Međusektorske radne grupe za slobodu izražavanja i medija, od strane predsednika Republike Srbije čije posledice su svakodnevne pretnje i zastrašivanja u tabloidima bliskim vlasti. Lažne tvrdnje o njenoj ulozi u organizaciji studentskih protesta predstavljaju pritisak na predlagače i kandidate koji su učestvovali u postupku izbora novog sastava REM-a, а upozoravali su na nezakonitosti u procesu vođenom od strane Odbora za kulturu i informisanje Narodne skupštine Republike Srbije. Ovakve kampanje su deo šireg pokušaja delegitimizacije civilnog društva i slobodnog izražavanja u Srbiji. NKEU poziva nadležne institucije...

Namešteno javno nadmetanje za zakup sportskog kompleksa na Dorćolu

BeogradLogoGrad Beograd raspisao je oglas za zakup sportskog kompleksa na Dorćolu sa uslovima kojima se izigrava svrha javnog nadmetanja jer može da ih ispuni jedna jedina firma, koja je organizovala ovgodišnje teniske turnire i ATP 250 i WTA 250.

Pod neupadljivim naslovom „javni oglas radi davanja u zakup nepokretnosti u javnoj svojini grada Beograda putem prikupljanja pismenih ponuda“, koji je 10. jula 2021. objavila Komisija za poslovni prostor Sekretarijata za imovinske i pravne poslove Gradske uprave Beograda oglašeno je davanje u dugoročni zakup sportskog centra koji se nekada zvao „25. Maj“, a sada „Milan – Gale Muškatirović“, na Dorćolu. U oglasu nije naveden čak ni ovaj prepoznatljiv naziv, već brojevi katastarskih parcela i površina: 1) zatvoreni objekti u okviru sportskog kompleksa, ukupne površine 2.024 m2 i 2) otvoreni objekti u okviru sportskog kompleksa, ukupne površine 12.386 m2.

„Vizionarski“, u oglasu se navodi i sledeće: „postupak davanja u zakup, sprovešće se i ako pristigne samo jedna ponuda“. Kada se pogledaju uslovi konkursa, jasno je da više od jedne ponude ne bi ni moglo da bude, jer su oni postavljeni tako da ih samo jedna firma može zadovoljiti. Naime, u rubrici „uslov i način podnošenja ponuda“ je navedeno da ponuđač može biti samo 1. Pravno lice osnovano u Republici Srbiji, koje posluje najmanje godinu dana; 2. Koje je organizovalo turnir serije ATP 250 ili WTA 250, u poslednjih 12 meseci, kao korisnik potrebnih licenci; 3. Koje položi 6,3 miliona dinara depozita. Očigledno je da ovaj uslov može ispuniti samo firma koja je organizovala ovogodišnji „Belgrade Open“ i koja je u vlasništvu nekog od članova porodice Đoković (u medijima je kao direktor turnira govorio Đorđe Đoković, ali naziv firme – vlasnika ATP licence nije vidljivo na sajtu ATP).

Propisi ne prepoznaju mogućnost postavljanja ovakvih uslova. Na osnovu člana 7. Uredbe o uslovima pribavljanja i otuđenja nepokretnosti neposrednom pogodbom i davanja u zakup stvari u javnoj svojini, odnosno pribavljanja i ustupanja iskorišćavanja drugih imovinskih prava, kao i postupcima javnog nadmetanja i prikupljanja pismenih ponuda ("Sl. glasnik RS", br. 16/2018), oglas za davanje nepokretnosti u zakup sadrži između ostalog „uslove pod kojima se nepokretnost u javnoj svojini daje u zakup (rok trajanja zakupa i dr.)“, kao i „obaveze zakupca u vezi sa korišćenjem nepokretnosti za određenu svrhu i namenu.“ Kako se može videti, Uredbom je predviđeno da se u oglasu moraju propisati uslovi koji se odnose na zakup, a nije propisano postavljanje uslova koji se odnose na samog zakupca. To je i logično, jer bi gradu koji daje zemljište u zakup trebalo da bude cilj da kroz zakup ostvari što veću zaradu, a ograničavanje konkurencije uvek ima za posledicu smanjenje zarade.

Međutim, postavljanje uslova (ko može da zakupi zemljište) nije izričito ni zabranjeno, niti je kod zakupa zemljišta zakonodavac predvideo proceduru u kojoj bi zainteresovana lica mogla da osporavaju neopravdano diskriminatorne uslove. Takva pravila i procedure, na primer, postoje kada se vrše javne nabavke. U odsustvu preciznijih zabrana važe opšta načela, na primer, dužnost svakoga ko odlučuje o stvarima u javnoj svojini da postupa kao dobar domaćin (član 7. Zakona o javnoj svojini). To bi, između ostalog, značilo da uslov koji se postavlja pred zakupca mora biti relevantan, da služi ostvarenju svrhe ugovora. U oglasu se kaže da se zakup zaključuje na 20 godina, „radi obavljanje sportske delatnosti“. Odsustvo preciznijeg određenja vrste sportske delatnosti koja se može obavljati na prostoru sportskog kompleksa, ukazuje da ni jednim propisom ili planom grada nije unapred određeno o kojim sportovima može biti reč. U skladu sa tim, legitiman uslov bi bio da je zakupac registrovan za obavljanje sportske delatnosti. Istovremeno, nije legitimno da se postavlja bilo kakav uslov koji je povezan sa organizacijom bilo kog teniskog turnira. Ovaj uslov je nelogičan čak i ako se gleda sadašnja namena prostora koji se daje u zakup. Veći i vredniji deo objekata i zemljišta čine zatvoreni i otvoreni bazeni i sale za vežbanje, a manji se sastoji od teniskih terena na otvorenom prostoru.

U želji da ugovor zaključe sa unapred odabranom firmom, gradski čelnici su povredili elementarnu logiku na još nekoliko načina. Ne samo da je postavljeno kao uslov da je firma organizovala ATP 250 ili WTA 250 turnire, već da to mora da bude firma koja je registrovana u Srbiji, kao da se novac stranog zakupodavca u nečemu razlikuje od onog koji daje domaći. Pored toga, kao uslov čak nije postavljeno da to bude „ATP 250 ili vredniji“ već tačno ta vrsta turnira. To znači da je Komisija za poslovni prostor grada Beograda smatrala nepoželjnim da dorćolske terene zakupi neki od organizatora turnira serije ATP500, ATP1000, pa čak i firmi koje su u prošloj godini organizovale Rolan Garos, Vimbldon, US i Australija Open!

O kolikom apsurdu je reč još bolje se vidi iz činjenice da je ponude bilo moguće dati ne samo za kompleks u celini, već i za pojedine objekte. Tako bi i neka firma koja je zainteresovana isključivo da zakupi zatvorene bazene sportskog centra, morala da dokaže da poseduje licencu za organizovanje teniskih ATP 250 ili WTA 250 turnira, štaviše, da je organizovala takav turnir u proteklih godinu dana! 

Uz sve to, u oglasu se navodi da je najniža cena zakupnine za zatvorene objekte u okviru sportskog kompleksa – 513,00 dinara po kvadratnom metru, a za otvorene 85,00 dinara po kvadratu, u šta je uračunat i PDV, što na datu kvadraturu iznosi 2.091.122 dinara. Pošto nije navedeno da je reč o godišnjoj zakupnini, moglo bi se protumačiti i kao da je reč o minimalnoj ceni za ceo dvadesetogodišnji period. Malo je verovatno da je to bila namera, budući da je traženo polaganje tri puta većeg depozita (6,3 miliona dinara), pa se može pretpostaviti da je ideja bila da grad zakupi sportski kompleks za ukupno 41.822.440 dinara, to jest oko 355 hiljada evra za period od 20 godina. Međutim, ukoliko bi Đokovići ponudili svega 17.800 evra, gradska komisija, na osnovu ovako formulisanog oglasa ne bi imala pravo da takvu ponudu odbije.

Na osnovu svega navedenog može se zaključiti da je gradska komisija raspolagala javnim sredstvima nedomaćinski način. Isključivanjem mogućnosti da se na javnom nadmetanju pojavi bilo koji konkurent unapred odabranom poslovnom partneru Grada, lokalna samouprava će ostvariti manju, a u najboljem slučaju jednaku zaradu onoj do koje bi se došlo u konkurentskom postupku.

Ukoliko je Grad Beograd želeo da su-organizuje teniski turnir svetskog ranga u vezi sa time je mogao da uđe u partnerski odnos sa Đokovićima i da se kroz ugovor jasno definiše šta Beograd ulaže u organizaciju tog turnira ili na koji način subvencioniše organizatora. Umesto takvih čistih računa, nameštenim javnim nadmetanjem za zakup sportskog centra stvoren je privid da je reč o čisto komercijalnom poslu sa privrednim subjektom, iako je u stvari reč o tome da se prostor u vlasništvu Grada ustupa pod netržišnim uslovima zarad ostvarivanja nekih drugih ciljeva.

Vesti