Business Joomla Themes by Justhost Reviews
  • Znate za slučaj da se novac građana zloupotrebljava? Prijavite nam da istražimo.
  • KORUPCIJA NA VISOKOM NIVOU I ZAKONI KROJENI PO MERI PRIVATNIH INTERESA U SRBIJI
  • Indeks transparentnosti lokalne samouprave - LTI
  • Antikorupcijsko savetovalište – ALAC
  • Otvorena vrata pravosuđa
  • Indeks percepcije korupcije CPI
  • BICA Izveštaj o stanju u Srbiji
  • Izborni sajt TS - monitoring izbornih procesa

Pod lupom

Prev Next

Nenadić za NIN o Radnoj grupi za unapređenje izbornih uslova: Konkretne mere najkasnije do sredine maja

Na prvom sastanku Radne grupe za unapređenje izbornih uslova koju osim predstavnika vlasti i opozicije čine i predstavnici civilnog društva za predsedavajućeg koji će voditi sve naredne sastanke, izabran je Nemanja Nenadić, programski direktor Transparentnosti Srbija. Nemanja Nenadić u razgovoru za NIN kaže da je na prvom sastanku. 2. maja, dogovoreno da fokus grupe u početku bude upravo na onim preporukama koje mogu da utiču na izborni proces koji je u toku. „Najpre će biti predložene preporuke koje se tiču tekućeg izbornog procesa, to je tema kojom će se grupa najpre baviti. Princip rada je takav da članovi grupe predlažu teme, o...

Izgradnja počela, nema studije izvodljivosti

Kamen teneljac za nacionalni stadion položen je 1. maja iako nije izvesno da je završena studija izvodljivosti za taj projekat.   Ministarstvo finansija je 26. februara 2024. raspisalo javnu nabavku izrade studije, nakon kontradiktornih informacija prethodnih godina o tome da li je postoji ta studija.   Mesec dana kasnije, 26. marta 2024. je objavljeno obaveštenje o zaključenom ugovoru za izradu studije izvodljivosti u vrednosti od 9,6 miliona dinara, sa rokom izvršenja 54 dana.   Vlada Srbije je, inače, budžetom za 2024. godinu, predvidela sedam milijardi dinara za izgradnju Nacionalnog stadiona u 2024. i šest milijardi u 2025.

Nemanja Nenadić na čelu Radne grupe za unapređenje izbornog procesa

U Skupštini Srbije održan je prvi sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa, za čijeg je predsedavajućeg izabran programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić. On je najavio da će sledeći sastanak Radne grupe za unapređenje izbornog procesa biti održan 7. maja, do kada njeni članovi mogu dostaviti svoje predloge. Sastav Radne grupe čine po dva predstavnika poslaničkih grupa u Narodnoj skupštini, političke stranke nacionalnih manjina koje nemaju poslaničku grupu u Narodnoj skupštini, te organizacije civilnog društva, udruženje CRTA, Centar za slobodne izbore i demokratiju i Transparentnost Srbija. Sastanku su prisustvovali poslanici Uglješa Mrdić, Uglješa Marković, Marko Milošević, Zlata Jusufović, Filip Tatalović, Ana Krstić...

Poziv Skupštini da razmotri izveštaje nezavisnih tela

Skupština Srbije objavila je na svom sajtu izveštaje nezavisnih tela nakon što je Transparentnost Srbija poslala inicijativu da ih učini dostupnima, u pretraživom obliku, i da ih razmotri na jednoj od sednica u okviru redovnog prolećnog zasedanja tokom maja 2024. Rok za podnošenje većine godišnjih izveštaja nezavisnih institucija Narodnoj skupštini istekao je krajem marta, a  gotovo mesec dana kasnije nijedan od izveštaja nije bio objavljen. Parlament je, nakon inicijative TS objavio godišnje izveštaje 18 tela. TS je istovremeno pozvala Skupštinu da obezbediti veći nivo transparentnosti i korisnosti ovih izveštaja tako što će od svih organa i regulatornih tela, koji to ne...

Predlozi za realizaciju preporuke ODIHR i unapređenje uslova izbora

Transparentnost Srbija je iskoristila je danas mogućnost da predstavnicima parlamentarnih stranaka i Radne grupe Vlade Srbije za saradnju sa ODIHR izloži niz konkretnih predloga i prioriteta za unapređenje uslova izbora, naročito u vezi sa finansiranjem izborne kampanje i sprečavanjem zloupotrebe javnih resursa. Na sastanku koji je sazvala predsednica Narodne skupštine, predstavnici Transparentnosti su ukazali da je ovo na žalost prvi put da se u skupštini raspravlja o primeni preporuka ODIHR nakon izbora, iako TS skupštinskom odborima za pravosuđe i finansije godinama upućuje inicijative da se o ovoj temi organizuje javno slušanje. Kada je reč o razmatranju preporuka ODIHR, TS je upozorila na...

Sporno autentično tumačenje na ekspresno sazvanoj sednici

Izgleda da će novi saziv Narodne skupštine svoj zakonodavni rad započeti na jedan od najspornijih mogućih načina. Sudeći po dostupnim informacijama, 8. aprila popodne (posle 13.00) je za isto veče (8. aprila u 20.00 časova) sazvana sednica Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, na kojoj će se razmatrati jedan predlog autentičnog tumačenja. Narodna skupština je tokom nekoliko prethodnih saziva donela niz „autentičnih tumačenja“ zakona, pri čemu je tim normama davano potpuno novo značenje, do kojeg se ne može doći ni na jedan od načina koji su poznaje pravna nauka. Svrha takvih poduhvata je uvek bila ne samo da se zakoni izmene...

TS dostavila Skupštini predloge za realizaciju preporuka iz izveštaja ODIHR

Transparentnost Srbija dostavila je Skupštini Srbije i vladinoj Radnoj grupi za unapređenje izbornog procesa predloge u vezi sa realizacijom pojedinih preporuka iz konačnog izveštaja ODIHR posle izbora iz decembra 2023 i neispunjenih preporuka posle ranijih izbora. TS je o nalazima monitoringa decembrskih izbora, kao i u prethodnim ciklusima, informisala Posmatračku misiju ODIHR, javnost u Srbiji, kao i poslanike Evropskog parlamenta tokom diskusije o rezoluciji koja se odnosi na izbore u Srbiji. S druge strane, ni pre ni posle decembarskih izbora nije bilo prilike da TS o ovim pitanjima diskutuje sa predstavnicima državnih organa Srbije. Naime, pomenuta Radna grupa Vlade Srbije je poslednji...

Šta je sa tenderom za Tiršovu 2

Kakva je procedura nakon što ne uspe tender zato što je jedina ponuda viša od procenjene vrednosti i koji razlozi mogu da dovedu do takve situacije Svaka vredna nabavka sa samo jednom ponudom je potencijalno sporna, iz dva moguća razloga – da je naručilac postavio uslove koji su preterano ograničili konkurenciju ili da su se potencijalni konkurenti dogovorili da se međusobno ne nadmeću. Takvi dogovoru mogu da se manifestuju kroz podnošenje zajedničke ponude konzorcijuma firmi koje bi inače jedna drugoj obarale cenu, ili kroz dogovor o „prepuštanju posla“, uz uzvratnu uslugu na nekom drugom tenderu. Kada je reč o uslovima tendera za...

Izveštaj koalicije prEUgovor o poglavljima 23 i 24

Koalicija nevladinih organizacija PrEUgovor, čija je članica i TS, predstavila je izveštaj o stanju u poglavljima 23 i 24, i pozvala na otvaranje tih poglavlja, iako Srbija, nekim svojim postupcima sama dovodi u pitanje otvaranje. To se pre svega odnosi na slučaj rušenja objekata u Savamali koji, kako je rečeno, baca loše svetlo na sve dobro što je urađeno u reformi policije proteklih godina i pokreće pitanje da li je "policija servis građana ili servis političara". Kao problemi u oblastima obuhvaćenim poglavljima 23 i 24 izdvojeni su i raširena praksa postavljanje vršilaca dužnosti umesto profesionalizacije javnog sektora, neizjašnjavanje institucija u vezi sa slučajem "Panamskih dokumenata", netransparentno trošenje novca u oblasti ljudskih prava i posebno loša primena zakona koji se radije menjaju nego primenjuju.

Na predstavljanju šestog izveštaja koalicije nevladinih organizacija PrEUgovor o napretku u poglavljima 23 - pravosuđe i osnovna prava i 24 - pravda, sloboda i bezbednost, ocenjeno je da su akcioni planovi za ta poglavlja solidan okvir za početak pregovora i da ta poglavlja treba što pre otvoriti, prenosi Euractiv.

preugovor kznDirektorka BCBP Sonja Stojanović Gajić je kao pomake u poglavlju 24 navela novi zakon o policiji, izradu prve procene organizovanog kriminala po Eurpolovoj metodologiji koja međutim nije zaživela u praksi, i dobar odnos Srbije prema migrantima, iako se sada postavlja pitanje da li ima kapacitete i mehanizme za njihovu integraciju.

Programski direktor Transparentnosti Srbija Nemanja Nenadić je kao pozitivne korake u poglavlju 23 naveo "neka zakonska pobljšanja" ali je dodao da je to daleko od onoga šte je trebalo da se uradi.

Na skupu je ukazano, takođe, da nedavni događaji, poput Savamale, dovode u pitanje spremnost Srbije za otvaranje tih poglavlja.

"Demokratija i vladavina prava su važni kriterijumi. Evropski savet može na inicijativu Evropske komisije da privremeno obustavi pregovore. Bojim se da ovaj slučaj pokazuje da mi nismo još otvorili poglavlje 24 a kandidovali smo se već da (pregovori o tom poglavlju) budu obustavljeni", rekao je izvršni direktor BCBP-a Predrag Petrović.

Policija u službi građana ili političara

Petrović je rekao da slučaj rušenja objekata u Savamali baca loše svetlo na sve dobro što je urađeno u policiji proteklih godina, da pokazuje da postoji ozbiljan problem primene zakona i pokreće pitanje da li je "policija servis građana ili servis političara".

Slučaj Savamale pokazuje da Srbija ima probleme u dostizanju suštine i konkretnih ciljeva u reformi sektora bezbednosti, rekao je on. "Suština reforme sektora bezbednosti je upravo u raskidanju klijentskog odnosa između politike i sektora bezbednosti, da sektor politike nije više sluga političara", rekao je on.

Petrović je rekao da je, iako je jačanje unutrašnje kontrole jedna od ciljeva reforme policije, slučaj Savamala pokazao da taj sektor nema dovoljnu autonomiju, jer nije postupio na sopstvenu inicijativu na osnovu iskaza svedoka i izveštaja ombudsmana već tek po nalogu tužilaštva.

On je rekao da se, kada je reč o ljudskim resurima kao drugom cilju reforme, postavlja pitanje integriteta, odnosno zašto niko u komandnom lancu nije rekao da neće da postupa po nezakonitom naređenju.

"Vedeizacija" umesto profesionalizacije

Petrović i Nenadić su ukazali i na raširenu praksu u javnom sektoru, uključujući policiju, da se imenuju vršioci dužnosti umesto da se pristupi profesionalizaciji.

Nenadić je podsetio da se taj problem javlja i u slučaju javnih preduzeća, a da, prema nekim analizama, u državnoj upravi 60 odsto mesta takozvanih "službenika na položaju" nije popunjeno po zakonu već su postavljeni vršioci dužnosti.

On je dodao i da se zakoni radije menjaju nego primenjuju i ukazao na pitanje kvaliteta i spovođenja planova vlade čije ostvarivanje se retrko preispituje.

"Iako su ti programi, ekspozei premijera sve duži i duži i detaljniji, malo ko i u javnosti i od narodnih poslanika obraća pažnju na ovo štivo da bi kasnije pitao vladu da li je ili zašto nije ispunila obećani cilj", rekao je on.

Ukazao je da nisu izmenjeni ili doneti zakoni koji bi obezbedili veću odgovornost nosilaca javnih funkcija, poput izmene zakona o Agenciji za borbu protiv korupcije ili zakona o finansiranju političkih aktivnosti, a nije donet ni zakon o lobiranju.

Ivana Jeremić iz Centra za istraživačko novinarstvo (CINS) izrazila je zabrinutost jer je izostala zvanična reakcija institucija u slučaju "Panamskih dokumenata", iako i pojedine firme iz Srbije koriste sistem ofšor kompanija.

Ona je rekla da Srbije neće moći da izbegne to pitanje kao zemlja koja želi da uđe u Evropsku uniju koja preduzima korake kako bi regulisala to pitanje, poput crne liste poreskih rajeva.

Tanja Ignjatović iz Autonomnog ženskog centra je rekla da na planu rodne ravnopravnosti i ljudskih prava novac nije trošen transparentno i da su izostali podaci o rezultatima preduzetih aktivnosti, a da se pitanje položaja žene zloupotrebljava u političke svrhe.

Vesti